Gyakori Kérdések

Meddig használható egy futócipő?

A cipőt nem időre (évre stb.) használjuk. A nagykönyv szerint 600-1500 km-ig használjuk. Mivel a termék elfárad, mint minden az életben és veszít a hatékonyságából. Egy cipő min. 120 alkatrészből áll. Egyik legfontosabb része a középtalp, ami PU anyagból van. Ennek az anyagnak az egyik tulajdonsága, hogy tömörödik és keményedik. Ha beleolvasol a technikai leírásunkba, akkor tisztába leszel azzal, hogy futás alkalmával a cipőt a testsúlyunk 3-8-szorosával terheljük (80 kg-os férfi esetén tehát 240-640 kg-mal). A cipő legfontosabb feladata, hogy védjen és óvjon minket ezen biomechanikai megterhelések ellen. S már egy minden részében/alkatrészében elfáradt cipő nem fog ezen megterhelések ellen hatékonyan védeni. Tehát, túlhasznált cipő esetén jelentősen nő a sérülés veszély, és mint tudjuk, a test nem felejt.

Mi a különbség a terepcipő és az egyéb talajra szánt futócipő között?

A terepcipőnek minden részében kapaszkodóbb a talpa (mivel az aljzat lazább) a cipő felső része úgy van konstruálva, hogy a talaj egyenetlenségek miatt is jó felső lábtartást biztosítson.

Én csak nagyon ritkán futok, nekem nem kell a komoly futócipő…

A biomechanikai megterhelések (lásd technikai leírás) mindnyájunkra vonatkoznak. Ezen megterhelések ellen az amatőr futók esetén a kevésbé fejlett izomzat (a profilokhoz képest) még kevésbé tud segíteni, ebből eredően világos, hogy mindenki gondoskodjon a lábállásának, testsúlyának és a talajviszonyoknak megfelelően a számára optimális illeszkedésű és technológiájú futócipőről.

Láthatóság alkonyatban és hajnalban

Tapasztalatunk szerint sokan munkaidő előtt pirkadatkor vagy munkaidő után alkonyatkor indulnak futni, elsősorban városban vagy utak mentén. Ilyenkor a szürkületben sok veszély leselkedik arra, aki autósok és kerékpárosok között közlekedik.

Ugyanígy, túrázás közben is előfordulhat, hogy valakire ráesteledik, és jó lenne, ha a környékbeli vadászok, erdészek vagy más túrázók látnák, hogy ott jár.

Ami ilyenkor a futót, túrázót legjobban védi, ha látják. Minden ruhavastagságban (alsóruha, fleece, termo) kínálunk olyan termékeket, amelyek elősegítik a láthatóságot. A Saucony szabadalma a VIZIPRO színek,amely a kevés fényt összegyűjti, és láthatóvá teszi minden külön fényforrás nélkül.

Amikor viszont beköszönt a teljes sötétség, a felsőhöz használunk egy LED-es fényforrást, amelyet USB csatlakozón keresztül lehet tölteni, elemet nem igényel. Az élettartama ca. 100.000 óra, amely idő alatt folyamatos és villanófényt is képes leadni. Kis súlya és rászerelt csipesz folytán ruhára csíptetve lehet magunkat láthatóvá tenni.

Barlangászathoz nem ajánljuk, de a sötétben egy-két óráig segít eljutni a következő célunkig.

A megfelelő zokni kiválasztása

Mivel a cipő és a láb között a zokni van, hiába választjuk a legjobb cipőt, ha nem megfelelő zoknival viseljük, akkor a cipő előnyeit is jelentősen csökkenti. Nem célszerű például túl laza szövésű, nem jó anyagú zoknit felvenni.
Onnan lehet ezt érezni, ha a zokni nem tart, nem illeszkedik a lábra. Ilyenkor a láb csúszkálni fog a zoknival a cipőben abban az irányban, amilyen irányban a lábat terheljük. Ezzel rettentő sok energiát lehet veszteni minden lépésnél. Ráadásul dörzsölésekhez vezet, és egy hirtelen tett mozdulat sérülésekhez vezethet, a cipőt is tönkre tehetjük (ahol súrlódás van, ott kopás fog keletkezni – pl. elsősorban a sarokrészen, etc.).

A profi kínálatban van vékony, közepes vastagságú és teljes vastagságú zokni. Zoknit mindig komfortérzés szerint választunk, nem pedig évszakok szerint. A zokniban az eltöltött idő fontos. Egy futó legfeljebb néhány órát tölt el a zokniban, egy túrázó egyhuzamban akár 8-10 órát is. Ennek megfelelően tapasztalataink szerint a túrázóknak az egész napos és a súlyterhelés miatt a vastagabb zokni ajánlott.

Fontos, hogy kényelmes legyen, és legyen benne olyan védőréteg, amely meggátolja a csúszkálást. A Saucony zokni például többlet gumírozással rendelkezik a lábfejen és a boka felett is, hogy a zokni a lábszáron sem csússzon el.

A másik gond forrása az orrvarrat szokott lenni, amely víz- vagy vérhólyagot okozhat. A profi zokni orrvarrat nélküli, és védi a lábat az ujjak felsőrészét a sarok felsőrészéig, vagy a teljes lábfejet.

A zokni tartását lycra vagy spandex szálak segítik, de ez nem mindenkinek kényelmes. Van, akinek ez túl erős tartást ad, és szorítja a lábát, például ha valakinek erős a csontszerkezete és vastag a lába. Ilyenkor érdemes ennek megfelelő zoknit választani.

Hosszú távú viselésre feszes zokni ajánlott, és a cipőt is mindig azzal a zoknifajtával érdemes próbálni kiválasztáskor, amellyel később használni szeretnénk.

Hogyan védekezzünk sportruházatban a hideg ellen?

Minden sportban a bőrünktől indulva öltözködünk. Ahogy már említettük, ha az izzadságelvezetési láncreakciót oda nem illő anyag rétegekkel elzárjuk, a hatás jelentősen tompul.

A veríték kivezetését a hidegebb időjárás esetén a réteges technikai ruházat használatával lehet elősegíteni. Ha sport közben a megfelelő funkcionális rétegeket viseljük – a hő és időjárás viszonyoknak megfelelően figyelembe véve, mennyi hőt termel általában a testünk –, ezt két-három réteggel meg lehet oldani.

Tudni kell, hogy ezek a ruházatok többségében nem melegítenek, hanem a test által termelt hőt bent tartják – szigetelik. Ezért amikor leülünk pihenni, a testünk nem termel hőt, és ezért érdemes egy ponchót, szélvédő kabátot magunkra teríteni a megfázás elkerülésére. Korábban meg is különböztették a funkcionális ruhákat, hogy aerob (lásd futás, kerékpározás, sífutás – tehát folyamatosan magasabb pulzussal dolgozunk) vagy szakaszos (lásd gyaloglás, túrázás, síelés) sportoláshoz viseljük (termel-e a test plusz hőt vagy sem).

Ez most már az anyagfelhasználásból eredően nem mindig szükséges. A duplaszálas szövésből és az anyagszerkezetből eredően ma már sok funkcionális alsónak hőszabályzó tulajdonsága is van. A profi fleece termékeknek sűrűbb a szövés-sűrűsége, és a tömörsége miatt akkor is melegít, amikor nem mozgunk, és a testünk nem termel plusz hőt.

Külső ruházatnak sportoláshoz plusz 8 fok és mínusz 15 fok között termo ruházatot ajánlunk, amely elvezeti az izzadságot, sőt szigeteli a test által termelt hőt, melyet a folyamatos mozgással termelünk. (lásd pl. futás).

Sportruházat gyalogláshoz, futáshoz

Azt tapasztaljuk, hogy Magyarországon az emberek nem ismerik a technikai cipőket és ruházatokat, vagy ha ismerik, nem természetes számukra az ilyen termékek célszerű használata.

Akik például valaha focizott, az focicipőjében megy futni, aki teniszezik, teniszcipőben megy futni, mert azt hiszi, hogy futáshoz az is jó lesz. Mégis, amikor futáskor fáj a lába, fel sem merül benne a gyanú, hogy nem a megfelelő cipőben ment futni. Ugyanígy túrázáshoz is csak egy bizonyos szintig elegendő a hagyományos edzőcipő, egy idő után érdemes profibb megoldást keresni.

De az sem elég, ha valaki „jó terméket” igyekszik venni. Ebben az esetben is érdemes megnézni az alapfeltételeket, hogyan kell egy futócipőt vagy technikai ruhát viselni. A mi küldetésünk, hogy a mozgásra vágyókat megtanítsuk, mit hogyan viseljenek, és mit hogyan válasszanak ki.

Milyen anyagból készült ruházatot válasszunk?

Sportruházatot keresve ne pamutot keressünk, mert az magába szívja és megtartja a nedvességet. Ezt onnan lehet felismerni, hogy akik szokványos ruhában sportolnak, izzadnak, csorog a hátukon az izzadtság, a ruha átnedvesedik és ők fáznak.

De ugyanígy az sem elég, ha az van az értékesítési címkén, hogy 100% poliészter, mert ettől még nem biztos, hogy rendelkezik a profi technikai ruházat jellemzőivel.

A technikai ruházatnál az a fontos, hogy milyen szálakból lett szőve az anyag, és hogy milyen a szálak szerkezete, struktúrája, vagyis, hogy az anyag milyen szövéstechnikával készült. A szálak tulajdonságában kell keresni a funkcionalitást. Ezért hívjuk funkcionális ruházatnak.

Minden esetben az kell, hogy a ruha elvezesse a nedvességet a testünkről, jól szellőzzön, gyorsan száradjon, ne tapadjon, ne zavarjon a mozgás szabadságban. Vannak elasztikus termékek, ezeket testhez állóan viseljük, míg a nem elasztikus termékek eleve nem annyira rugalmasok, hogy teljesen testhez állóan tudjuk viselni. De ettől még a funkcionális ruházatnak érintkeznie kell a testtel, hogy a nedvesség-elvezető hatása érvényesülni tudjon.

Nagyon fontos, hogy a technikai ruhák rétegeit nem szabad pamut vagy más műszálas ruházattal keverni, mert ezek elzárják a nedvesség útját!

A profi technikai ruhák antibakteriális anyagból készülnek, elősegítik a bőrlégzést. Ez különösen teljesítmény leadáskor fontos, amikor izzadság képződik.